هفت جعبه حسی ساده برای کودکان ۶ماه تا دوسال

کودکان بین ۶ تا ۹ ماهگی توانایی نشستن را کسب می کنند. و شما می توانید با درست کردن چند جعبه حسی او را به فعالیت مفیدی مشغول کنید. انجام این فعالیت دارای مزایایی چون: تحریک حواس، مهارت انگشتان و استدلال شناختی است. گرچه اشیایی که برای این فعالیت انتخاب می شوند بی خطر هستند ولی برای احتیاط ببیشتر هیچ گاه کودک را تنها نگذارید.

آنچه نیاز دارید:

چند محفظه برای جعبه حسی که می تواند یک سبد یا یک ظرف پلاستیکی بی خطر و حتی کارتن باشد

تمام وسایل بی خطری که می توانید آنها را درخانه بیابید

شروع کنید:

سبد پارچه ها: در یک جعبه تکه های پارچه های رنگی بریزید. پارچه ها را از جنس ها، اندازه ها و رنگ های مختلف انتخاب کنید. او با کمک حس لامسه آنها را درک می کند و رنگها پارچه حس بینایی او را تحریک و زیبایی شناختی او را تقویت می کند.

p1

اسباب بازی های موردعلاقه: از میان اسباب بازی هایش آنهایی را انتخاب کنید که شکل هندسی خاصی دارند مثل مکعب های رنگی یا لگوها. دقت کنید رنگهای متنوعی داشته باشند و بازی با آن بدون حضور شما نیز برایش بی خطر باشد مرتب آنها را بشویید چون کودک آنها را به دهان می برد او در این سن از قدرت چشایی خود برای شناخت اجسام استفاده می کند.

p3

آلات موسیقی: تمام جغجغه ها یی که میان اسباب بازی هایش پیدا می کنید به علاوه ساز های موسیقی مانند بلز ، درام یا هر آنچه که دارد را در یک ظرف بریزید. این جعبه با صداهای مختلفی که می تواند تولید کند حس شنوایی کودک را تحریک می کند همچنین کودک با تولید هر صدا رابطه علت و معلول را در می یابد.

p4p6p5

 

وسایل آشپزخانه: اگر وسایلی در آشپزخانه دارید که بی خطر هستند و کودکتان از بازی با آن لذت می برد یک جعبه را به آن اختصاص دهید. وسایلی مانند در ظروف ، ملاقه پلاستیکی، قابلمه ها و درشان که کودک باز و بسته کردن آنها را دوست دارد و گاهی تمام وسایل دیگر سبد را در آن قرار می دهد و یا بیرون می آورد. در مجموع هر وسیله بی خطری که بتواند با آنها بازی کند.

p7

اشیای چوبی: در میان اسباب بازی های کودکان جنس چوب نوعی مرغوب محسوب می شود. چون شکننده نیست هرگز از لبه های تیز و خطرناک نگران نیستید و ایستایی زیادی برای روی هم قرار دادن آنها وجود دارد. پس هر اسباب بازی چوبی که دارید را به علاوه ملاقه های چوبی و دیگر وسایل بی خطر به این مجموعه اضافه کنید.

p8

 

کتاب ها: برای کودکان زیر دو سال کتابهایی با ضخامت بیشتر و بافتی براق تهیه شده است. بعضی از کتابها پلاستیکی و قابل شستشو هستند که می توانید آنها را ضدعفونی هم بکنید. این کتابها برای کودک شما بسیار مناسب است از این جهت که هرگز نمی تواند آنها را پاره کند. فرزندتان  از همین سن می تواند با کتاب آشنا شود و از دو سالگی به توضیحات شما و عکس های کتاب دقت می کند. پس یک جعبه دیگر هم اضافه شد.

p10p9

یک سبد توپ: توپ از اسباب بازی های جذاب در این سن محسوب می شود. فرزندتان با لمس توپ متوجه کروی بودن آن می شود. و در آینده نزدیک گرفتن و غلتاندن آن را می آموزد. او با توپ مانند یک سیب رفتار می کند پس برای گاز زدن توپ آن را از نوعی انتخاب کنید که دندان های کوچکش نتواند تکه ای از توپ را جدا کند.

p11

شما چه جعبه های حسی دیگری پیشنهاد می کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. *