بازیهای نمکی

بازی با نمک یک فعالیت حسی مفید برای تحریک حس لامسه کودکان است. امروز دوازده بازی مختلف برای این فعالیت معرفی می کنیم که احتمالا می تواند چندین بار در روزهای مختلف ، شما و کودکتان را سرگرم کند.او با چشیدن نمک، پاشیدن ، ریختن در ظروف مختلف، الک کردن، در قیف ریختن ، رنگ پاشیدن روی آن و نقاشی کشیدن با انگشت یا قلمو، نمک را کشف می کند. پس زیرانداز بزرگی در خانه پهن کنید و با ظرف بزرگ نمک با کودک خود همراه شوید تا انواع بازیهای نمکی را تجربه کند.

آنچه نیاز دارید:

یک ظرف بزرگ نمک

ظروف پیمانه کوچک و بزرگ

اسکوپ یا قاشق

قیف

اسباب بازی

رنگ (اختیاری)

قلمو(اختیاری)

شروع کنید:

اگر  کودک نمک و طعم آنرا نمی شناسد به او نشان دهید چطور می تواند انگشت آغشته به نمکش را به زبان بزند. حالا بگویید شور.  بگذارید با نمک بازی کند ولی به او تذکر دهید که نمک را روی صورت و چشمهای خود نپاشد. وقتی کودک یک مشت نمک در دستانش بگیرد نمی تواند آنها را نگه دارد چون از لا به لای انگشتانش بیرون می ریزد.

۱

بگذارید با دستانش یک ظرف را از نمک پر کند.

۲

حالا یک اسکوپ یا قاشق به او بدهید تا با این وسیله ظرف را پرکند. او می تواند با یک پیمانه کوچک، ظرف بزرگتری را از نمک پر و خالی کند.

۳

یک قیف به او بدهید تا با قیف کار کند. فرزندتان می تواند ظرفی با دهانه تنگ را با کمک قیف پر کند؟

۴

در تصویر زیر گروهی از کودکان با هم مشغول این بازی هستند آنها با الک کردن و خالی کردن ظروف از ارتفاع بالاتر لذت می برند.

۵

نقاشی کردن با انگشتها روی سینی بزرگ نمک برای کودکان جذاب است آنها با کشیدن دست خود روی سطح نمک به راحتی می توانند نقاشی خود را پاک کنند و از نو شروع کنند.

۶

اگر کودک الفبا را آموخته است نوشتن آنها روی سینی نمک می تواند بازی دیگری از این نوع باشد.

۷

یک قلمو به دستش دهید. او تلاش می کند بر روی نمکها نقاشی کند؟

۸

اشیای دیگر را به سینی نمک اضافه کنید. اجازه دهید کودک خودش انتخاب کند کدامها وارد بازی شوند. این بازی قوه تخیل کودک را بکار می گیرد. در تصویر زیر کودک با مهره ها مشغول ساخت ایده ذهنی خود است.

۹

اگر اسباب بازی های حمل و نقل و عمرانی به بازی اضافه شوند لذت کودک دوچندان خواهد شد. او به ساخت و ساز و زیرو رو کردن نمکها مدتها سرگرم می شود.

۱۱

آخرین مرحله از این فعالیت می تواند اسپری کردن رنگ روی نمکها باشد. اگر کودک در سنی است که می توانید اجازه این کار را به او دهید فرصت خوبی است تا توجه کودک را به حرکت رنگ و انتشار آن میان نمکها جلب کنید.

۱۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. *