گیره لباس و مهارت انگشتان

کار با گیره لباس نیز مانند قیچی و انبر مهارت حرکتی ظریف  را در کودک تقویت می کند مانند: تحریک حس بینایی، دقت در تشخیص، تقویت انگشتان و هماهنگی چشم و دست . کودک با توجه به سن و میزان توانایی اش می توانید بازی های مختلفی با گیره لباس انجام دهد. می توانید این بازی را به یک رقابت جذاب تبدیل کنید که بستگی به علاقه کودک و خلاقیت خودتان دارد. همچنین جنبه های آموزشی را نیز می توانید حین انجام بازی داشته باشید مانند: شناخت رنگها ، حروف و شمارش.

آنچه نیاز دارید:

گیره لباس

نخ ضخیم

سطل دسته دار

یک کاسه بزرگ

چند لیوان

پوم پوم های رنگی

شروع کنید:

برای کودک یک تا دو سال احتمالا اولین بازی پر کردن ظرف از گیره ها و خالی کردن آن است. به او نشان دهید گیره چطور باز و بسته می شود.( مراقب باشید گیره اگر خیلی سفت باشد کار با آن برای کودک دشوار است و اگر انگشتش را بگیرد به آن آسیب می زند.)

داخل سطل تعدادی گیره لباس بریزید و از نخ عبور دهید . دو سر نخ را در ارتفاع متناسب با قد کودک ببندید. حال خودتان مشغول شوید گیره ها را به بند وصل کنید. کودک از حرکت دادن گیره ها روی بند لذت می برد .اگر  تکه های کوچک پارچه را به بند وصل کنید باز کردن گیره ها برای کودک جالبتر خواهد بود. کودک با شما همراه می شود. ابتدا باز کردن را می آموزد  چون هنوز وصل کردن گیره به بند برایش دشوار است.

۱

برای تمرین وصل کردن گیره ابتدا به جای بند از لبه ظرف استفاده کنید. قدری زمان می برد وقتی کودک موفق به انجام کار شد تشویقش کنید.

۲

در تصویر زیر کودک از گیره های بزرگ و لگو هایش استفاده میکند.

۳

بازی دیگر برداشتن اشیای کوچک با کمک گیره هاست. پوم پوم های رنگی را داخل ظرفی بریزید. با گیره لباس یکی از پوم پوم ها را برداشته و داخل لیوان بگذارید. کودک از شما تقلید می کند ولی نیاز به تمرین دارد. چون فقط با تمرین مهارت انگشتان کودک بیشتر می شود. این بازی در واقع سه مرحله است: اول باز کردن گیره و گرفتن پوم پوم. دوم: بستن گیره تا پوم پوم داخل گیره قرار گیرد. سوم: باز کردن گیره داخل لیوان تا پوم پوم به داخل آن بیفتد. فرزند شما با چند بار تمرین توانست به تنهایی و با موفقیت این کار را انجام دهد؟

۴

برای کودکان پیش دبستان این بازی می تواند جنبه آموزش رنگها و اعداد داشته باشد که شما با خلاقیت خود می توانید بازی های جذابی برای کودکتان طراحی کنید.

۵

در تصویر زیر بازی با گیره لباس برای یادگیری حروف به کودک دبستانی طراحی شده است. شما از روش بازی برای آموزش به فرزندتان استفاده می کنید؟

۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. *