بطری های حسی

یکی از بهترین فعالیتهای حسی برای کودکان شش ماهه و بزرگتر، بازی با بطری های حسی است. امروز نحوه درست کردن بطری هایی را می آموزید که در تقویت حس بینایی، حس شنوایی، زیبایی شناسی و درک ارتباط علت و معلول موثر است.

آنچه نیاز دارید:

بطری های کوچک پلاستیکی شفاف

اکلیل

اشیای کوچک مانند: تیله، مهره های رنگی، دکمه ها ی کوچک، سنگ های زینتی و…

شروع کنید:

در هر بطری مقداری از آنچه جمع آوری کرده اید بریزید. اگر کودکتان به سنی رسیده که می تواند در انجام کار به شما کمک کند، از او بخواهید دراین مرجله شما را یاری کند. بسیار مراقب باشید چیزی را به دهان یا بینی خود نبرد. برای راحتی کار می توانید از قیف استفاده کنید.

۱

مقداری آب و اکلیل به بطری ها اضافه کنید ولی نه به اندازه ای که کامل پر شوند. در هر بطری را به چسب مایع آغشته کرده و آنرا کامل ببندید . صبر کنید تا چسب کاملا خشک شود. چسباندن در بطری ها آن را ایمن می کند تا از باز شدن در بطری توسط کودک و بلعیده شدن مهره ها نگران نباشید.

۲

کودکان ۶ ماهه می توانند وسیله ای که در دست دارند تکان دهند سعی کنید بطری ها را طوری درست کنید که زیاد سنگین نباشند و برخورد آن به صورت کودک خطری ایجاد نکند. با رشد کودک مهارت او در کنترل دستانش بیشتر می شود و او می تواند بطری را به خوبی تکان دهد. هنگامی که او بطری را تکان می دهد صدای محتویات داخل آن را می شنود. او را تشویق کنید بعد از تکان دادن بطری آن را لحظه ای نگه دارد و به آن نگاه کند. او با دیدن محتویات رنگی بطری که از بالا به پایین فرود می آیند لبخند می زند.

۳

کودک در سنین مختلف درک متفاوتی از بازی با این بطری ها دارد. بعد از مدتی او در می یابد که بطری های مختلف صداهای متفاوتی را تولید می کنند. او حتی می فهمد شدت صدا با تکان دادن بیشتر بطری تغییر می کند. وقتی بطری را ثابت نگه می دارد می بیند که بعضی از اشیای داخل بطری روی آب باقی می مانند و بعضی کف بطری می نشینند.

۴

می توانید بدون ریختن آب بطری حسی ساده ای بسازید. در این صورت اشیای داخل آن خیس نمی شوند. ذرت، برنج و حبوبات می توانند محتویات چند بطری حسی با صدا های مختلف را تامین کنند.

۵

کودک شما ممکن است فقط به یک بطری که در نظرش زیباتر است علاقه نشان دهد. شاید علاقه او به رنگی خاص را از روی همین تمایل بتوانید تشخیص دهید. همچنین می توانید از وسایلی که کودک به آنها علاقه مند است یک بطری دیگر درست کنید. برای فرزند شما این بطری چه محتویاتی دارد؟

۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. *