بشقابهای یکبار مصرف

بشقاب های یکبار مصرف مقوایی برای این کاردستی مناسبند. نوع پلاستیکی آنها توصیه نمی شود چون کودک نمی تواند آنها را برش بزند. بشقابهای دایره ای کودک را با ویژگی های اجسام گرد آشنا می کند. او با رنگ آمیزی آنها، برش زدن، چسباندن و یا با پانچ کردن می تواند نوآوری های خاص ذهن خود را پیاده کند.

آنچه نیاز دارید:

بشقاب یکبار مصرف مقوایی

رنگ

چسب

قیچی

پانچ

تزئیناتی که در خانه دارید

شروع کنید:

بشقابها را مقابل کودک بگذارید. اگر کودک نوپاست شاید شکل هندسی آنرا نشناسد. او با آن بازی می کند شاید آنرا بغلتاند. او بعد از لمس کردن پشت و روی بشقاب متوجه فرو رفتگی داخل و برآمدگی بیرون آن می شود. از او بپرسید شبیه چیست یا چه چیزی می توان با آن ساخت؟

۱

شاید اگر رنگ و قلمو در اختیار داشته باشد ابتدا مشغول رنگ آمیزی آن شود.

۲

اگر خواست بشقابهای رنگ آمیزی شده را قیچی کند به او بگویید باید منتظر بماند تا رنگها کاملا خشک شوند.

۳

کودک با رنگ آمیزی و قیچی کردن سوژه خود را می سازد. مطابق معمول توصیه می شود در کار او دخالت نکنید اجازه دهید خودش آزادانه سوژه را انتخاب کند و آنرا بسازد اگر قیچی کردن یا چسب زدن را بلد نیست فقط تکنیک آنرا آموزش دهید.

۴

 

کودک با توجه به امکانات و وسایلی که دارد می سازد بنابراین هرچه این امکانات و وسایل بیشتر باشد دست او برای کار بازتر خواهد بود. سعی کنید هر چه در خانه دارید و حتی شاید به نظرتان کاربردی برای کاردستی نداشته باشد در اختیارش بگذارید خواهید دید ذهن کودک خلاقانه از آنها استفاده می کند.

۵

اگر پانچ در اختیار دارید اجازه دهید سوراخ کردن بشقاب را نیز تجربه کند. تکه ای نخ که کودک بتواند آنرا از سوراخهای بشقاب عبور دهد هماهنگی چشم و دست او را افزایش می دهد.

۶

اگر فرزند شما مایل است با بشقاب صورت حیوان مورد علاقه اش را درست کند به او کمک کنید ولی اجازه دهید خودش روند کار را پیش ببرد. او می تواند اجزای صورت و بدن حیوانات را نام ببرد و آنها را در جای خود بچسباند؟

۷

 

اگر کاردستی فرزندتان زیبا نیست آنرا اصلاح نکنید همانطور که قبلا گفته شد هدف از انجام کار هنری رسیدن به یک نتیجه و محصول زیبا نیست تنها روند کار مهم است که موجب پرورش خلاقیت و کسب مهارتهای مختلفی می شود پس هر آنچه او ساخته تحسین کنید و آنرا بر روی دیوار نصب کرده و یا از سقف آویز کنید.۸

یکی از جذابترین کارهایی که می توان با دو بشقاب یکبار مصرف انجام داد درست کردن دایره زنگی است. هنگامی که کودکتان ساخت و ساز سوژه مورد نظرش کامل شد شاید برای انجام این کار کمی خسته باشد می توانید انجام این پیشنهاد را به روز دیگری موکول کنید. دو بشقاب به او بدهید تا قسمت بیرون آن را با رنگ،ماژیک و یا چسباندن اشیای تزئینی هر طور که می خواهد زیباتر کند. سپس به او آموزش دهید چطور با پانچ اطراف بشقابها را سوراخ کند. مقداری حبوبات در یکی از بشقابها ریخته بشقاب دیگر را مانند درپوشی بر روی آن گذاشته سپس به کودک بگویید با عبوردادن نخ از سوراخهای دو بشقاب و گره زدن آنها را به هم متصل کند. این قسمت از کار برای کودک کمی دشوار است و به کمک شما بیشتر نیاز دارد.

۹

حالا کودک شما یک دایره زنگی دارد که خودش آنرا ساخته است. او دایره زنگی خود را دوست دارد؟

۱۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. *